Best 11

tänkte som lite tidsfördriv plocka ihop genom tidernas bästa "öppningselva", direkt för att underlätta saken så skapar jag två stycken, en med nutida stjärnor och en med blandade/dåtida stjärnor från bl.a. 1960,70,80 och 90-talet. en sak jag vill nämna att det finns ingen chans att jag skulle komma ihåg alla bra spelare som hör hemma i denna "dåtida stjärnornas elva" då ja inte ens levde över huvudtaget då dessa i dagsläget gamla proffsen hade egen show. ja men utan något destu längre förord börjar jag med den "dåtida elvan".
    "Dåtida 11:n", taktik: 4-4-2.
Vem sätta i målet? Zoff, Schmeichel, Shilton, Maier, Gordon Banks eller ryssen Lev Jashin även kallad "svarta spindeln". tycker två av dessa målvakter höjer sig över de andra fastän alla varit världens bästa i något skede av deras karriär. Zoff & Gordon Banks, Italienarn & Engelsmannen. Han som höll nollan i otroliga 1142 minuter mellan vm och em 1972-74 och förde som kapten italien till vm guld 1982. Eller han som var bästa målvakten i vm 1966 då england tog guld och som av pelé sade vara än av de 125 bästa fotbollspelarna genom tiderna. Dock efter mera noggrant tänkande kommer jag fram till att målet får vaktas av "svarta spindeln" dvs Lev Jashin, och inte nån av dessa två ovannämnda, de otroliga berättelserna om denna ryss som fångat en stenhård boll som var påväg upp mot krysset med en hand och dessutom klistrat den, dessutom valdes han till världshistoriens bästa målvakt i början av 2000-talet vilket gör mitt val ganska enkelt. det bör också nämnas att han har räddat över 150 straffsparkar i sin karriär. i mål då altså, Lev Jashin, Ryssland.
     Backlinjen. om jag väljer att spela med libero har jag att välja mellan bl.a Franz Beckenbauer, Franco Baresi, Lothar Matthäus och Ronald Koeman(holländaren med den fruktansvära kanonen). personligen tycker jag denna taktik är bättre än en sk. "backlinje", ett bevis till mitt påstående är greklands em guld 2004, som de vann med libero taktik och dessutom med "medelmåttiga" spelare. Libero/Sweeper; Beckenbauer/Baresi. är ingen fotbollsexpert på dåtida fotboll men en av dem kunde väl spela stopper också. så centralförsvaret heter Beckenbauer & Baresi.
     Ytterbackarna. om dessa spelare har jag inte så mycket kunskap vem som varit bäst men enligt sportsidor och dåtida "stjärn-elvor så var Giacinto Facchetti & Andreas Brehme mycket bra. andra som är värda att nämnas är Wim Suurbier, Manuel Amoros, Nílton Santos, and Carlos Alberto. Så Vänster/Högerbacks positionerna tas av Facchetti & Brehme.
     Mittfältet. Johan Cruyff, Michel Platini, George Best & Sir Bobby Charlton. skulle ennu vilja hedra minnet av en av de största och bästa unitedspelare genom tiderna, nämligen legenden george best som avled efter svåra alkoholproblem 2005. rest in piece Georgie, you'll never be forgotten.
     Anfallet. Diego Armando Maradona & Pelé. det var väl en ganska självklar sak. det finns en massa superstjärnor på alla dessa positioner från målvakt till anfallare bl.a Eusebio, Romario, Alfredo Di Stefano, Ferenc Puskas, Ronaldo, Batistuta, Ruud Gullit, Lothar Matthäus, Eric Cantona, Gerd Müller, Garrincha, Marco Van Basten osv. som lika bra kunde ha varit med i min öppning. men denna elva är enligt mig själv den bästa möjliga genom 1950,60,70,80 och 90-talet. så öppningselvan ser ur såhär:

Lev Jashin

Giacinto Facchetti  -  Franz Beckenbauer  -  Franco Baresi  -  Andreas Brehme

George Best  -  Johan Cruyff  -  Michel Platini  -  Sir Bobby Charlton

 Maradona  -  Pelé





"Nutida 11:n", taktik: 4-3-3.
     Målvakt. Enligt många så heter världens bäste burvaktare petr cech, chelseamålvakten är utan tvivel en mycket bra målvakt men för mig har den alltid funnits endast en målvakt, nämligen den sympatiske italienaren Gianluigi Buffon, han är utan tvekan världens bästa, på alla områden. och om någon vill argumentera vem som verkligen är världens bästa målvakt så hänger jag gärna med, för ingen vinner "Gigi", så är det bara.
     Mittbackar. skall jag välja stenhårda backar eller eleganta försvarare? jag ska börja med att räkna upp vilka som enligt mig är världens bästa på denna position; Terry, Ferdinand, Cannavaro, Nesta, Vidic, Materazzi, Puyol. av dessa just nämnda skulle jag givetvis välja united's stenhårda mittbackspar Ferdinand-Vidic men för deras skull som läser det här så blir mitt val Alessandro Nesta & Nemanja Vidic, den stilige italienaren med bakåtslickat hår och den stenhårde serben. dessa två bildar altså "mittlås".
     Ytterbackar. Sergio Ramos, Javier Zanetti, Patrice Evra, Maicon, Zambrotta, där har ni några av dagens stjärnor på denna spelplats. det tar inte många sekunder före jag gjort mitt val, spanjoren och idioten som jag innerst inne verkligen hatar, nämligen Ramos tar högerbacken och den vindsnabbe fransmannen Evra tar vänstersida.
     Mittfältare. på denna plats har jag verkligen alternativ, så som på alla andra platser med här finns det överflödigt med världsstjärnor. Kaká, Xavi, Iniesta, Cristiano Ronaldo, Scholes, Gerrard, Malouda, Robben, Robinho, Beckham, Lampard, Pirlo, Cambiasso, Riquelme, Diego, Fabregas, Gattuso, Totti. lätt uppgift? de två offensiva platserna går direkt till våran egen superstjärna Cristiano Ronaldo, den andra till brasiliens gåva till fotbollen, Kaká. den mer defensiva rollen får Barcás Xavi ta hand om. mittfältet stavas då Cristiano Ronaldo, Xavi och Kaká.
     Anfallarna. överflödigt med stjärnor här också. Ronaldo, Messi, Van Nistelrooy, Rooney, Tevez, Torres, Ibrahimovic, Trezeguet, Inzaghi, Henry, Eto'o, Ronaldinho, Drogba. det här är troligen det svåraste valet. Ibrahimovic är självskriven i öppningen, suprise suprise. de två andra platserna är oerhört svårt att bestämma vem de skall gå till, Ronaldinho?, Drogba?, Rooney?, Messi?. jag kommer fram till att Rooney & Messi förtjänar sina platser för R10 har inte varit sig själv denna säsong och Drogba är för tillfället skadad. då är också min "nutida 11" klar och den ser ur som följande:

Gianluigi Buffon

Sergio Ramos  -  Alessandro Nesta  -  Nemanja Vidic  -  Patrice Evra

Xavi

Cristiano Ronaldo  -  Kaká

Lionel Messi  -  Zlatan Ibrahimovic  -  Wayne Rooney





då är dessa två "stjärnelvor" klara. åsikterna är säkert inte samma, men dessa spelare var/är utan tvekan världsklass.
     skall ennu avsluta med några roliga & intressanta fotbolls-citat av olika spelare.


"Alex Ferguson is the best manager I've ever had at this level. Well, he's the only manager I've actually had at this level. But he's the best manager I've ever had"  -  David Beckham

"Gentleman, this is football."  -  Vincent Lombardi

In 1969 I gave up women and alcohol - it was the worst 20 minutes of my life.  -  George Best

"Some people think football is a matter of life and death. I don't like that attitude. I can assure them it is much more serious than that."  -  Bill Shankly



i väntan på söndagen.

image4

We are the pride of all Europe,
The cock of the North,
We hate the Scousers, the
Cockneys of course;
We are United,
Without any doubt,
We are the Manchester boys.
We are just one of those teams,
That you see now and then;
We often score six,
But we seldom score ten,
"We beat 'em at home,
And we beat and we beat 'em away,
We kill any bastards,
That get in our way.
We are the pride of all Europe,
The cock of the North,
We hate the Scousers, the
Cockneys of course;
We are United,
Without any doubt,
We are the Manchester boys.



M.U.F.C - TILL I DIE

Kommentarer
Postat av: Timo Torres

Timo kontrar med sitt allstars-lag:) Enjoy:


Iker Casillas

Dani Alves--M.Materazzi-Sergio Ramos--Javier Zanetti

--C.Ronaldo---Steven Gerrard--Cesc Fabregas--Kaka---


Fernando Torres---Zlatan Ibrahimovic

Nära en plats i laget: Petr Cech,Alessandro Nesta,Javier Mascherano,Messi,Ricardo Quaresma,Didier Drogba och Xavi.

2007-12-12 @ 18:17:21
Postat av: robbie fowler

buffon
alves-nesta-zambrotta(när han e i skick)
c.ronaldo :( - gerrard - kaka - messi

Totti

torres - zlatan

drogba e stenhård han me tyvärr , men torres i dagsformen kan man int överse!

2007-12-12 @ 19:26:12
Postat av: Anonym

men när ronaldinho e i form petar han ronaldo mesamma

2007-12-12 @ 19:31:51
Postat av: Anonym

men när ronaldinho e i form petar han ronaldo mesamma

2007-12-12 @ 19:32:04
Postat av: sponkkin

hah,evra? vaför it gary neville,phil neville å nicky butt tillika? hah, skärpning;)
mitt lag:
reina
dani alves - mica richards - puyol - bale
messi - gerrard - fabregas - robinho
zlatan - torres

2007-12-13 @ 16:11:54
Postat av: Nico

för han e it ju tuusn gånger bättre än bale :) tammifaan alla nämner zlatan i öppningen, vackert! bort me micah lite snabbt!

2007-12-13 @ 17:51:22
Postat av: Miio

GOSH!Lite mer om fotis hey!! jestas,NÖÖÖÖRD! ;p

2007-12-14 @ 10:04:47
Postat av: Timo Torres

Hej Miio:) Kan du inte oxå skriva din drömelva;)

2007-12-14 @ 10:37:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0