tankar & åsikter

Har under en längre tid funderat på att skriva en artikel om otrogenhet och dylikt. allting började då vi en dag i skolan skulle fylla i en undersökning av stakes då de bl.a. frågade om man skulle förlåta ens partner om den varit otrogen eller om den vore möjligt att fortsätta relationen om det hände, kommer ej ihåg exakt hur frågan var formulerad. en vän började direkt argumentera mot mig då jag svarat att jag skulle förlåta den eller "ja" då jag tycker varje människa och individ förtjänar en andra chans, vad än hon/han har gjort, för alla gör misstag, det är bara att lära sig av dom, hon igen svarade "nej" eller att hon inte skulle då hon t.ex. alltid skulle ta fram saken då man strider med sin partner, men en sak, varför strida? varför inte kompromissa istället?:). men då jag menade förlåta så menade jag faktist att totalt glömma "incidenten" och begrava saken och inte ta upp det nånsin igen, men är det faktist möjligt? att förlåta någon till något så respektlöst, hänsynslöst och sårande som den som är otrogen är skyldig till.
     På senare tid har jag gett detta ämne en rejäl tanke och förundrat mig vad som till först gör att någon är otrogen mot sin partner. dessutom kollade jag igår på kvällen på subtv och som tur var kom det sex and the city då, satte ner mig i min varma & sköna säng med ett glas apelsinjuice med isbitar och tänkte njuta en drygt timme av detta underbara program som dock var många år gammalt då ja märkte att det var i början av serien då carrie är tillsammans med sin pojkvän aidan. efter programmet rullat på typ en halvtimme så grälar dom om något meningslöst då aidan har tillbringat tid med sin arbetskompis som råkar vara en tjej, carrie springer för att ta en taxi, grälet fortsätter då hon just öppnat dörren då hon säger till honom att han verkar vilja tillbringa mer tid med henne än med mig, aidan tar big eller john som han egentligen heter på tal (carrie's ex och han som hon varit otrogen mot aidan med men jag visste inte detta) hon svarar, "then fuck her so you can be bad as me". det fick mig verkligen att tänka på om det min kompis sade faktist stämde, att man varje gång man grälar eller strider tar fram saken till sitt försvar( i det här läget aidan). går det helt enkelt inte att glömma om sin partner varit otrogen mot en?.
detta kan också skapa ett läge då hon/han som partnern varit otrogen mot får en känsla av att hon/han kan göra samma sak, som i detta läge. han erkänner senare i programmet att han faktist tänkt på saken dvs att vara otrogen mot henne med sin arbetskompis men att han inte ville såra henne på samma sätt som hon gjorde mot honom. detta är otroligt "snällt" av honom om man tänker på vad hon gjort mot honom. men och andra sidan varför skulle det vara snällt då de säkerligen har begravt saken och gått vidare, dock om man tänker efter så utspelar inte sig avsnittet långt efter hennes otrogenhetsaffär med big så man vet inte om han förlåtit henne. i slutet av programmet åker aidan för att träffa carrie, hon ber honom att förlåta henne för vad hon gjort och ser ut att lida av vad hon gjort och ser verkligen ut att ångra det också. frågan är nu, att ge henne en andra chans eller att inte förlåta henne för det hemska hon gjort. i det här fallet väljer aidan att ge henne en andra chans vilket jag tycker är bra. det är sedan en annan femma om det verkligen kommer att funka för dom två, om de kan glömma det hon gjort och gå vidare i deras förhållande. min kompis skulle troligen säga nej igen, men hur jag än tänker så har jag svårt att tänka mig det alternativet som mitt svar. det är för mig helt främmande. förstås beror mycket på omständigheterna kring allting, fast jag har svårt att definiera ordet omständigheter så tror jag ni förstår vad jag menar. att vara full är väl ingen bortförklaring, men är det en annan sak om man dagen då man fyllt 18 år går ut på krog, vännerna bjuder litervis med alkohol åt en, det är bara att tacka & ta. sedan när man i rejäl fylla sitter vid borde råkar en überhet blondin komma fram till en (hon har varit förtjust i killen sedan en lång tid bakåt) hon flirtar öppet, kanske smeker honom på låret en aning och undrar om killen vi ha lite fun tonight. i normala fall skulle ju en förnuftig kille med flickvän berätta för tjejen att han är upptagen eller gå iväg. nu är ju dock omständigheterna annorlunda. "erbjudandet" låter väl inte helt motbjudande och vips på morgonen så vaknar han i hennes säng, i hennes hus, och undrar, vad fan har jag gått och gjort? att sedan förklara detta till flickvännen må vara "ganska" svårt, då han dessutom inte minns något om kvällen innan och får veta det av tjejen han varit med nästa dag. för att spola tillbaka ett tag kan vi ju undvika ett dylikt scenario genom att killen skulle tacka nej till alkohol & krogbesök på hans 18-års dag (han har troligen druckit sedan han varit typ 16 år). men är det förbjudet att ha roligt med polarna om man har flickvän? ett ganska så invecklat drama med andra ord.
     detta ämne har då cirkulerat i min hjärna senaste tiden och jag tyckte det var på dags att skriva ner mina tankar. även om åsikterna är många kring ämnet och det finns ju inte direkt några "rätta" svar så tycker jag som sagt att varje person har rätt till en andra chans no matter what. vi människor är långt ifrån perfekta. det kanske hörs skrämmande enligt vissa men förtjänar man faktist inte en andra chans om man innerst inne ångrar det man gjort och lovar att "make it up". såklart tycker många att det helt enkelt är oförlåtligt att göra nånting dylikt och jag förstår dem också, på sätt och vis. men håller mig endå fast vid det jag sagt redan, jag skulle förlåta om "omständigheterna" var de rätta.
     jag skall ennu före jag avslutar denna artikel om otrogenhet påminna alla som läser detta att det inte hänger ihop med någon jag känner eller på något sätt kopplar samman personer jag känner, det är endast mina tankar jag skriver om. kommentera också gärna om ni har åsikter relaterat till ämnet. tack & adjö.


"Life is action and passion therefore, it is required of a man that he should share the passion and action of the time, at peril of being judged not to have lived."
-  Oliver Wendell Holmes

"The worth of a man is measured by the size of his heart."
-  Wilt Chamberlain

"Once the realization is accepted that even between the closest human beings infinite distances continue, a wonderful living side by side can grow, if they succeed in loving the distance between them which makes it possible for each to see the other whole"
-  Rainer Maria Rilke

"Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that."
-  Martin Luther King, Jr


Untitled_normal


Kommentarer
Postat av: Linda

Du skriver faktiskt bra nico!
Tycker du har rätt, det beror ju helt på från fall till fall. För man kan alltid förlåta om man vill.

2007-12-19 @ 16:05:24
URL: http://libas.blogg.se
Postat av: miio

intressant diskussion du har på gångs här. dock måste jag säga att jag har lite annorlunda åsikter. Om du är
17-22 år och i ett förhållande, och din partner är otrogen mot dig, förstår jag inte varför man skulle hållas tillsammans då ännu!! Om partnern har orsak att vara otrogen så har han/hon inte den rätta orsaken till at vara tillsammans med partnern. men iofs, är du
i en sådan situation att du har barn och familj, så kan man bra tänka två gånger om incidenten kan förlåtas eller ej.

2007-12-19 @ 21:04:34
Postat av: miio

men otrohet är nog fult, i alla fall!!

2007-12-19 @ 21:06:47
Postat av: Nico

absolut

2007-12-19 @ 21:45:16
Postat av: iceman

du lodar nog djupt du!!

lustigt med ett citat av alla tiders bock
Wilt Chamberlain, i slutet av artikeln, han som sa att han haft umgänge med 20000 olika kvinnor i sitt liv.Fått jynssa lite han... hoppeligen lever du int efter samma filosofi , men du sku ha lite o ta fast då nog ...

2007-12-19 @ 23:27:54
Postat av: hah

rofl@iceman

2007-12-20 @ 15:03:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0