This is football from the dream factory (Analys del 1/2)


ANALYS DEL 1/2, TÅRAR AV GLÄDJE.



image139

CRISTIANO RONALDO & WAYNE ROONEY




Frågan jag ställde igår, vem frälser Roma nu när Totti är skadad, har fått ett svar, och svaret blev, INGEN!


Jag bokstavligen skadade under 90 minuter när jag kollade på matchen igår, det kanske inte var någon fotbollsunderhållning men taktiskt var det bra spelat, av United. Var aningen skeptisk då jag såg öppningselvorna och till min stora förvåning stod namnet J.S Park där. Vad i helvete tänkte jag, var är Ryan Giggs? Och Michael Carrick, han skulle ju vara skadad, nu var han i öppningen. Totalt confused. Vad händer egentligen, ingen Hargreaves heller?


Under matchens lopp började jag dock förstå varför Sir Alex hade valt och inte hamnat slänga J.S Park i öppningen. Det var för att stoppa Romas ytterbackar från att stiga, eller om de gjorde det så var det hans uppgift att följa killen, liksom Rooney på andra kanten. Det var enligt mig ett genidrag av Ferguson. Roma skapade aldrig något farligare än några halvlägen även om Panucci hade volley från 5 meter men sköt över. United kanske inte precis dominera spelet men hade full kontroll under hela matchen, nästan. Man spelade disciplinerat och smart, med endast Cristiano Ronaldo som ensam anfallare. Ett tre-manna-mittfält med Anderson-Carrick-Scholes höll bra koll på De Rossi, Aquilani och Pizarro. Försvaret hade inte heller några större problem med t.ex Mirko Vucinic. (som kommentatorn på yle sade att United är intresserad av, var har han läst något sånt undrar jag?) Captain Fabolous & Vida var mycket bra även om Nemanja måste avgå i mitten av första halvlek pga. skada. Men ersättaren O'Shea spelade bra och man märkte knappt att Vida var borta. I målet var Van Der Sar nära fantastisk och räddade United ett par gånger, när sedan några av hans utsparkar råkar leta sig över sidolinjen och kommentatorn säger, "ja näitä on totuttu näkemään Van Der Saarilta usein" & "jalalla pelaaminen ei ehkä ole Van Der Saarin vahvuuksia" så kan man inte annat än hoppas på att den idiotiska kommentatorn skall hålla käften nästa gång om han inte har koll på saker och ting, som verkligen inte i detta läge, när Van Der Sar är utan tvekan en av Premier League's bästa målvakter när det gäller spel med fötterna. Annars också för den delen.


Som sagt offensivt sett var United inte som bäst i denna match då man hade redan föra matchen valt en speciellt taktik för att ofarlig göra Romas anfall. Det lyckades fullständigt och när dessutom Cristiano Ronaldo (numera i ensam skytteliga ledning i Champions League) och Wayne Rooney gjorde ett mål var så kan jag verkligen inte se United missa semifinalerna. United var helt enkelt bättre än ett för dagen blekt Roma som inte hade egentligen något att sätta emot. Fastän rubrikerna inför matchen var som liknande, "Spalletti leder Roma mot revansh", "De Rossi: det är dags att visa varför vi är bättre", "Andra chansen, nu vinner Roma". Ganska skrattretande eller hur? Kan inte förstå varför alla Romanistas hade så stark tro i laget (men det hör väl till?) fast man visste att man möter världens för tillfället bästa klubblag med Wayne Rooney och Cristiano Ronaldo. Det gick som det gick, och nu ligger säkerligen tusentals Romanistas runt om i världen och gråter över förlusten. Då hoppas jag verkligen att ni hoppar över returmötet på Theatre of Dreams, för där kan ni vänta på en fotbollsshow av klass. Om ni nu inte tror starkt på att er "Il Fenomenale" Totti skall frälsa er inför 76 000 Red Devils supportrar. Det tror jag verkligen inte. Alltså verkligen verkligen inte. Hoppas inte ni heller. För det kommer aldrig att hända. Så alla Romanistas, ta några timmar ledigt från jobbet, gå hem, ta en "nokoset" som vi säger här i Finland, och glöm hoppet om en plats i semifinalerna, för hoppet har övergivit er, det gjorde de redan vid lottningen!


Viva Ronaldo
Viva Ronaldo
Running down the wing
Hear United sing
Viva Ronaldo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0